6.3.2023 dine4fit.pl

Wszechobecne suplementy diety

Obecnie mamy do czynienia z zalewem ofert suplementów diety, różnych kompleksów witamin, stymulantów czy “cudów” na odchudzanie.

Przyjrzyjmy się, co powinniśmy suplementować w naszych organizmach i ewentualnie czy powinniśmy się suplementować cały czas, czy “tylko” w określonych porach roku.

Na wstępie chciałabym zaznaczyć, że to zalecenie jest ogólne, indywidualnie każdy z nas ma inne specyficzne potrzeby. Poniżej przedstawiam spektrum suplementów, które każdy powinien przyjmować w zależności od potrzeb.

Kwasy tłuszczowe omega-3

Suplementem, który zasługuje na pierwsze miejsce są kwasy tłuszczowe omega-3. Należący do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, składnik ten jest niezbędny – nasz organizm nie potrafi go samodzielnie wytworzyć. Zasadniczo omega-3 składa się z EPA i DHA (lub ALA, który jest prekursorem EPA i DHA, ale organizm może wytworzyć tylko około 5% ALA). EPA i DHA uzupełniają się wzajemnie, przy czym EPA służy głównie układowi naczyniowemu, a DHA – funkcjonowaniu mózgu.

Jakie są (pozytywne) skutki działania omega-3 na nasz organizm?

  • Wpływają na naturalny stosunek omega-3 i omega-6 w diecie,
  • obniżając cholesterol LDL i pozytywnie wpływając na cholesterol HDL,
  • wzmacniają układ odpornościowy i hormonalny,
  • są ważne przy infekcjach i alergiach.

Witamina D

Witamina D jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach. Przyjmujemy ją również w postaci prowitaminy D (ze słońca poprzez promieniowanie UV), ale powiedzenie “dużo słońca, więc dużo witaminy D” nie jest do końca trafne, bo organizm musi tą  prowitaminę przerobić i nie jest tak, że przerabia ją w 100%.

Witamina D możemy podzielić na witaminy D2 i D3, D2 jest pochodzenia roślinnego, a D3 pochodzenia zwierzęcego. Ponad 60% populacji ogólnej ma niedobór witaminy D, dlatego wskazana jest suplementacja (ponownie, najlepiej z pożywieniem, gdyż witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach).

Działanie witaminy D:

  • Ważna dla wchłaniania wapnia i fosforu,
  • ważna dla utrzymania wapnia w osoczu krwi,
  • stymuluje układ odpornościowy, ważna dla tarczycy i produkcji hormonów,
  • ważna również dla tworzenia kości i mięśni.

Niedobór witaminy D może objawiać się zmiękczeniem kości.

Źródła witaminy D znajdziemy np. w żółtku jajka, wątróbce, drożdżach, maśle itp. ale jak już wspomniałam, wskazana jest jej suplementacja przez cały rok, ponieważ nie jesteśmy w stanie uzyskać potrzebnej ilości z naturalnych źródeł.

Wapń i magnez

Chciałabym omówić wapń i magnez razem, ponieważ przy odpowiednim stosunku magnezu i wapnia te dwa minerały działają synergicznie. Jeśli jednak nie zostanie zachowany idealny stosunek wapnia do magnezu (2,5:1), może wystąpić efekt antysynergiczny, czyli wapń tłumi działanie magnezu.

Jeśli wybierasz odpowiedni suplement diety z magnezem i wapniem, zawsze sprawdź w tabeli wartości proporcji. Dobrze jest też, jeśli suplement zawiera witaminę D, która wspomaga wchłanianie wapnia.

Magnez jako taki występuje w kilku formach, których teraz omawiać nie będziemy. Skupmy się na działaniu magnezu przy odpowiedniej suplementacji:

  • Bierze udział w metabolizmie energetycznym,
  • Jest ważny dla funkcjonowania mięśni, regeneracji i zapobiegania skurczom mięśni,
  • Ma również duży wpływ na układ sercowo-naczyniowy i układ nerwowy.

Wapń jest podstawowym budulcem kości i zębów, ale to daleko od jego (głównego) zadania:

  • Odgrywa rolę w produkcji enzymów i hormonów,
  • Jest ważny dla gojenia się ran, krzepnięcia krwi i funkcjonowania mięśni,
  • Zapewnia również transmisję między komórkami nerwowymi.

Jak wspomniałam, można też kupić suplement diety w połączeniu (wapń, magnez, witamina D), ale należy zwrócić uwagę na proporcje, wchłanianie i zalecane dzienne spożycie.

Kontynuacja w przygotowaniu

 Autorka: Kristýna Volfová, dietetyczka przy Ministerstwie Zdrowia Republiki Czeskiej
foto: cz.depositphotos.com

 

W archiwum przeczytasz także:

Białko jako fenomen naszych czasów?

6.3.2023 dine4fit.pl Ciekawe, Różne

Komentarze

Komentarze nie odzwierciedlają opinii redakcji ani administratora bloga.

Dodaj komentarz

Powiązane artykuły
Diastaza mięśnia prostego brzucha Diastaza mięśnia prostego brzucha

Dwie na trzy matki cierpią z powodu wystającego brzucha, odrętwienia – “odłączenia” środkowej części ciała lub nieestetycznego “zwisu”, nawet długo po porodzie. Kobiety przechodzące kurację hormonalną, kobiety z nadwagą lub kobiety przechodzące menopauzę również borykają się z wieloma fizycznymi wyzwaniami. 

Jeśli nie czujesz się komfortowo w swoim ciele, wstydzisz się nosić obcisłe koszulki (nie mówiąc już o strojach kąpielowych) i nie wiesz kiedy, jak i czy będziesz w stanie spłaszczyć swój brzuch do zadowalającego kształtu, ten artykuł jest dla Ciebie.

Cały artykuł 27.2.2024 0

Możesz schudnąć, nawet jeśli od czasu do czasu sobie pobłażasz Możesz schudnąć, nawet jeśli od czasu do czasu sobie pobłażasz

Wiele osób postrzega proces odchudzania jako karę i podchodzą do niego z myślą, że będą musieli strasznie sobie odmawiać, kupować drogie produkty odchudzające, cierpieć z głodu, szaleńczo ćwiczyć i rezygnować ze wszystkiego, co lubią jeść.

Niektórzy tak robią, ale ja nie jestem zwolennikiem takiego podejścia. Moja filozofia jest inna: “Powoli, ale w zrównoważony sposób jest lepiej”.

Cały artykuł 19.2.2024 0

Bogusia: Minus 50 kg tylko dzięki diecie i prawidłowemu ustawieniu aplikacji Dine4Fit Bogusia: Minus 50 kg tylko dzięki diecie i prawidłowemu ustawieniu aplikacji Dine4Fit

Minął ponad rok od opublikowania mojego wpisu na blogu i myślę, że to dobry czas, aby napisać o tym, co było dalej.

Kiedy napisałam pierwszy wpis, miałam minus 27 kg. Dziś jest to minus 50 kg. Osiągnęłam swój cel!

Nie będę kłamała, momentami przechodziłam lekki kryzys. Kilka razy zaczęłam gonić za liczbą, którą chciałam zobaczyć na wadze, ale nie zdawałam sobie sprawy, co jest, a co nie jest realistyczne.

Cały artykuł 13.2.2024 0