27.5.2022 dine4fit.pl

Nie jesteśmy tym, co jemy, ale tym, co wchłaniamy

Czy zauważyliście, że ostatnio życie smakuje nam lepiej? Jak dosłownie pożeramy każde nasze doświadczenie i wszystkie rzeczy staramy się brać z większym dystansem?

Ogólnie mówiąc: dużo lepiej “trawimy” sytuacje życiowe.

Bądźcie świadomi, że to wewnętrzne dobre samopoczucie wynika również z dobrego stanu naszego jelita cienkiego. Według Tradycyjnej Medycyny Chińskiej (TCM) w dzisiejszych czasach rządzi nami żywioł ognia, do którego należą jelito cienkie i dwunastnica. Długie dni, ciepłe noce i słońce w pełni sił wzmacniają nasz kluczowy organ układu pokarmowego, w którym znajduje się nasz system obronny – odporność. Jelita są określane mianem naszego drugiego mózgu, a badania potwierdzają, że wiele chorób ma swoje podłoże w złym stanie zdrowia jelit. To z kolei ma negatywny wpływ na odporność, samopoczucie i prawidłową wagę.

Jelito cienkie jest szczęśliwe, kiedy ty jesteś szczęśliwy

Jelito cienkie jest zwinnym, niestrudzonym i pracowitym pomocnikiem w naszym organizmie. Gdy tylko poczujemy głód, sygnał odbiera nie tylko nasza ślina, ale także jelito cienkie i dwunastnica, do których transportowany jest pokarm z żołądka. Oba te elementy są następnie odpowiedzialne za doskonały rozkład pożywienia na białka, węglowodany i tłuszcze, skąd są one wchłaniane do naszej krwi. Logiczne jest zatem, że jeśli są one osłabione, osłabiona jest również nasza krew.

Sprawy sercowe odciskają się na jelitach i odwrotnie.

Jelito cienkie jest bardzo wrażliwe na nasze uczucia i emocje. Jego partnerskim narządem jest serce. Nie radzi sobie dobrze ze stresem, więc staraj się dużo pracować nad oddechem, co może szybko złagodzić stres. Jelito cienkie, również ze względu na połączenie z sercem, silnie reaguje na lęki i obawy, co może powodować biegunkę. Jeśli długo coś przetrzymujemy, możemy doprowadzić do zaparć. Upewnij się więc, że wszystkie złe rzeczy zostały z Ciebie wyrzucone i nie pozostały w Tobie. Kiedy energia w jelicie cienkim nie płynie tak, jak powinna, mogą pojawić się bóle zębów, gardła, szyi i głowy. Zaburzenie równowagi w jelicie cienkim pozbawia nas perspektywy życiowej, nie potrafimy dobrze oceniać sytuacji i możemy być nadmiernie krytyczni wobec siebie i innych. A może by tak od czasu do czasu spróbować “coś zdziałać”?

Jak i kiedy wzmacniać jelito cienkie?

Maksymalny przepływ energii na odcinku jelita cienkiego ma miejsce między godziną 13.00 a 15.00, więc najlepiej zrobić w tym czasie coś dobrego dla siebie i swojego układu trawiennego. Nie należy spożywać zbyt wielu produktów mlecznych, ograniczyć cukier, smażone potrawy itp. Otaczaj się szczęśliwymi ludźmi lub odwiedź miejsce o silnej energii – las, kościół, miejsce, z którym wiążesz miłe wspomnienia. I dodaj uśmiech. Zawsze i wszędzie.

Ćwiczenia wspomagające pracę jelita cienkiego

Przyjmujemy taką samą pozycję jak w pozycji wzmacniającej serce, tzn. siedzimy z ugiętymi nogami. Zbliż stopy do siebie i chwyć je splecionymi palcami. Pochyl się i zbliż czoło jak najbliżej stóp. Łokcie spoczywają na podłodze. Z każdym wydechem pogłębiaj pozycję, a z każdym wdechem powoli wracaj, kręg po kręgu. Możesz ułatwić sobie to ćwiczenie, podpierając miednicę poduszką.

Autorka: Šárka Simonidesová, trenkerka jogi hormonalnej
foto: archiwum autorki

W archiwum przeczytasz także:

Czy warto włączać do diety produkty oznaczone jako “light”?

27.5.2022 dine4fit.pl Ciekawe, Różne

Komentarze

Komentarze nie odzwierciedlają opinii redakcji ani administratora bloga.

Dodaj komentarz

Powiązane artykuły
Najlepsze ćwiczenia na “oponkę” Najlepsze ćwiczenia na “oponkę”

Wraz z wiekiem często obserwujemy wzrost tkanki tłuszczowej na brzuchu wzdłuż talii. Dzieje się tak zazwyczaj dlatego, że wraz z wiekiem zmniejsza się masa mięśniowa, a przyrost kanki tłuszczowej się nasila.

Dziś zebraliśmy najlepsze ćwiczenia, które pomogą nam ten proces odwrócić. Większość ćwiczeń można wykonywać w domu, niezależnie od wieku, choć wszystko z umiarem.

Cały artykuł 15.4.2024 0

Dlaczego tak wiele osób cierpi na wiosenne zmęczenie? I co można z tym zrobić? Dlaczego tak wiele osób cierpi na wiosenne zmęczenie? I co można z tym zrobić?

Sezon wiosenny niesie ze sobą szereg zmian.

Dzień się wydłuża, czas zimowy zmienia się na letni, ciepła pogoda kusi nas do coraz większej aktywności fizycznej, a nasze ciała, które zimą były rozgrzewane cięższymi potrawami, nagle się zatrzymują.

Nagle jesteśmy zmęczeni. My, nocne marki, stajemy się prawie bezużyteczni rano i często obrzydliwie rozdrażnieni wieczorami, a czasami wszyscy czujemy, że nie jesteśmy już panami naszego czasu… “Dlaczego tak jest?”, pytamy siebie, “Przecież tak czekaliśmy na tą wiosnę. No tak, to przez to wiosenne przemęczenie!”.

Cały artykuł 4.4.2024 0

Masala: Indyjskie mieszanki przypraw. Jak się w tym rozeznać? Masala: Indyjskie mieszanki przypraw. Jak się w tym rozeznać?

Wraz z rosnącą popularnością indyjskich restauracji, zaczynamy również używać coraz więcej indyjskich nazw potraw.

Nie jest chyba problemem zapamiętanie, że słowo “aloo” oznacza ziemniaka, “palak” – szpinak, “chana” – ciecierzycę, “dhal” – soczewicę, “rajma” – fasolę, “mattar” – groszek, “paneer” – ser, “raita” – jogurt, “gobhi” – kalafior, a “malai kofta” – smażone kluski z ciasta ziemniaczanego.

Cały artykuł 25.3.2024 0