11.4.2024 dine4fit.pl

Jak delektować się jedzeniem nawet podczas odchudzania

Dziś emocje odgrywają główną rolę w podejmowaniu wobec ogromnej oferty produktów decyzji o tym, ile, co, dlaczego i jak jeść. Jak przekonać ludzi, że ważne jest nie tylko to, co jedzą, ale także dlaczego jedzą i jak jedzą?

Ważne jest, aby nauczyć się nie postrzegać jedzenia jako narzędzia do rozwiązywania problemów, które w ogóle nie są z nim związane.

W ekstremalnych przypadkach pomocna może być psychoterapia poznawczo-behawioralna, która uczy, jak pracować z myśleniem, emocjami i zachowaniem. To długa droga, ale możesz spróbować uświadomić sobie i zmienić kilka kluczowych rzeczy już teraz.

Sześć zasad delektowania się jedzeniem

1. Radość z jedzenia

Umieść jedzenie tam, gdzie jego miejsce – ono ma zaspokoić potrzeby fizjologiczne, a nie radzić sobie ze stresem. Masz czuć się swobodnie przed pełnym talerzem, nie mogąc się doczekać posiłku, a po posiłku czuć się lepiej niż przed nim (tj. bez poczucia winy z powodu ilości spożytych kalorii).

2. Kiedy jesz, to jedz

Być może często jesz podczas oglądania telewizji, czytania e-maili lub w podróży, przez co tracisz wiele doznań związanych z jedzeniem. Myślisz o jedzeniu przez cały dzień, a kiedy w końcu się do niego zabierasz, nie zwracasz na nie uwagi. Spróbuj to zmienić.

3. Zaangażuj wszystkie swoje zmysły

Staraj się skupiać nie tylko na smaku, ale także poznawać jedzenie za pomocą wzroku, węchu, dotyku i słuchu. Spójrz na danie lub jedzenie tak, jakbyś widział/a je i próbował/a po raz pierwszy. Jak ono wygląda? Jaki jest jego kształt, powierzchnia, tekstura, zapach? Możesz być zaskoczona/y doznaniami, jakie wywołuje w Tobie jedzenie, a także faktem, że jesteś nasycony szybciej niż podczas automatycznego jedzenia. Uważne jedzenie w rzeczywistości zwiększa wrażliwość na sytość i sprawia, że czujesz, że mniejsza porcja jest wystarczająca. Doprowadzi to również do dokonywania lepszych wyborów żywieniowych, a każdy kęs będzie radosnym doświadczeniem.

4. Bądź stylistą jedzenia

Przygotuj posiłek, który zadowoli nie tylko Twoje kubki smakowe, ale także wszystkie zmysły. Podawaj go na ładnym talerzu, aby był również atrakcyjny wizualnie. Nie lekceważ swojego otoczenia i posprzątaj stół, przy którym będziesz jeść. Dzięki temu posiłek będzie przyjemniejszy.

5. Nie ma zakazanego jedzenia

Niektóre pokarmy są bardziej odżywcze niż inne, ale nie ma pokarmów, których nie można jeść (chyba że masz ograniczenia zdrowotne). Żaden pokarm nie jest niebezpieczny w rozsądnych ilościach. Nie ma dobrej i złej żywności, ale raczej różne stopnie wartości odżywczej żywności i satysfakcji z niej. Nie dziel żywności na superżywność i trucizny, ale na żywność częstą i okazjonalną.

6. Dostosuj się do potrzeb swojego ciała

Czasami zadaj sobie pytanie przed zjedzeniem, zwłaszcza żywności, którą jesz więcej niż planowałaś/eś: W jakim stanie jest moje ciało i umysł? Skąd bierze się ta chęć jedzenia? Gdzie znajduje to odzwierciedlenie w moim ciele? Czy jestem głodna/y fizycznie, czy bardziej emocjonalnie? Skąd mam to wiedzieć? Ten rodzaj refleksji może prowadzić do podjęcia aktywności innej niż jedzenie. Możesz zdać sobie sprawę, że choć czekolada może złagodzić gniew po kłótni z ukochaną osobą, to szkoda nie zająć się źródłem problemu – dlaczego w ogóle doszło do kłótni. Albo, że zmęczenie pracą po powrocie do domu można rozwiązać czymś innym niż słodycze.

Autorka: dr Iva Malkova, psycholożka
foto: cz.depositphotos.com

W archiwum przeczytasz także:

Białko jako fenomen naszych czasów?

11.4.2024 dine4fit.pl Ciekawe, Jak się odchudzać?

Komentarze

Komentarze nie odzwierciedlają opinii redakcji ani administratora bloga.

Dodaj komentarz

Powiązane artykuły
Monika: Moja droga do zdrowia i szczęścia z Dine4Fit Monika: Moja droga do zdrowia i szczęścia z Dine4Fit

 Moje spotkanie z Dine4Fit rozpoczęło się kilka dni po moich 50. urodzinach (w lutym 2021).

Najpierw zdałam sobie sprawę, jak wyglądam na zdjęciach. W tym samym czasie koleżanki z pracy zaczęły interesować się i przechodzić na diety pudełkowe. Przeliczyłam sobie koszt i pamiętam, że pomyślałam, że mogę im pokazać, że można to zrobić taniej i nie być skazanym na gotowe zestawy.

Zaczęłam przeszukiwać internet, czytać o odżywianiu i odchudzaniu i sprawdzać popularne media społecznościowe. W ten sposób natknęłam się na jedną z grup powiązanych z Dine4Fit.

Cały artykuł 13.5.2024 0

Czy naprawdę łatwiej jest schudnąć 50 kg niż 5 kg? Czy naprawdę łatwiej jest schudnąć 50 kg niż 5 kg?

Nie każda redukcja jest taka sama. Tak, pierwsze pięć kilogramów, jeśli ktoś traci na wadze z powodu dużej nadwagi, jest łatwiejsze do zrzucenia niż pięć kilogramów, które ktoś chce tylko „dogładzić”, aby być zadowolonym ze swojego ciała.

Ale czy w ogóle można to porównać?

Cały artykuł 9.5.2024 0

Instruktorka fitness: wywiad z klientką, która schudła dzięki diecie i ćwiczeniom Instruktorka fitness: wywiad z klientką, która schudła dzięki diecie i ćwiczeniom

Kiedy niesamowita przemiana młodej i sympatycznej Stefki (50 kg w rok!) pojawiła się w naszej czeskojęzycznej grupie w lutym, od razu stało się dla nas jasne, że jej historia może być świetną motywacją dla innych.

Dzięki naszej trenerce Markecie, z którą współpracujemy od dłuższego czasu i która poprowadziła tę matkę uroczych bliźniaków w jej przemianie, możesz teraz przeczytać poniższy tekst. Niech Was wesprze i zmotywuje.

Cały artykuł 3.5.2024 0