3.3.2023 dine4fit.pl

Prawdziwa motywacja do odchudzania – jak ją znaleźć?

Temat dzisiejszego wpisu przyszedł mi do głowy wraz z wizytą jednej z moich klientek mojego gabinetu, która w ciągu ostatnich dwóch lat schudła 23 kg.

Pojawił się jednak ciekawy kłopot z utrzymaniem tej wagi…

Było kilka powodów, dla których początkowo chciała schudnąć. Jednym z nich było osiągnięcie pewnej wymarzonej wagi – by czuć się dobrze w swoim ciele, zmieścić się w mniejszy rozmiar ubrania, a także być szczuplejszą na ważne wydarzenie towarzyskie. Wszystko się udało i udało jej się założyć świetny kostium, który tak bardzo jej się podobał.

Jednak podczas naszego ostatniego spotkania zwierzyła mi się, że teraz nie może złapać odpowiedniej motywacji do dalszego utrzymania swojej wagi. Nagle zaczęło jej brakować kluczowego powodu!

Poradziłam jej, aby pozwoliła, aby właściwe DLACZEGO wyszło na jaw, a nie próbowała je wymyślić, “Znalezienie powodu, aby schudnąć lub utrzymać wagę powinno, moim zdaniem, pochodzić nie tyle z głowy, co z głębokiego wewnętrznego pragnienia.”

Większość ludzi, którzy zaczynają się odchudzać, wie, dlaczego chce to zrobić. A przynajmniej tak im się wydaje. Mają wyobrażenie, że kiedy już będą mieli swoje wymarzone ciało lub wagę, to właśnie wtedy przyjdzie prawdziwa satysfakcja. I myślą też, że motywacja do utrzymania swojej sylwetki będzie trwała wiecznie.

Tylko, że ten powód, który ma większość osób na początku odchudzania, będzie podstawowym “dlaczego” tylko dla garstki osób. Niektórzy naprawdę potrafią utrzymać odchudzoną sylwetkę choćby dlatego, że ważniejsze jest dla nich bycie szczupłym niż uleganie zachciankom. Ale w prawdziwym życiu widzę, że wiele osób, nawet jeśli schudną, nie utrzymują wagi właśnie dlatego, że nie znalazły tego fundamentalnego powodu, by po chudnięciu nadal pozostać szczupłym.

  • Utrata wagi aby dopasować się do ubrania, do mniejszego rozmiaru sukienki, dla nowej miłości, dla zakładu lub dlatego, że chce się lepiej wyglądać, to często tylko motywy krótkoterminowe.

Dam Wam mój przykład. Co jest moim motywem do utrzymania sylwetki przez lata? Owszem, podoba mi się to, jak wygląda ona w lustrze, ale to nie jest wewnętrzne, fundamentalne DLACZEGO. Moją motywacją jest posiadanie bezbolesnego, dobrze funkcjonującego, zdrowego ciała. Tak, abym mogła żyć długo i w dobrej kondycji. Ponieważ jakość życia dla mnie jest wszystkim.

Więc moim “dlaczego” jest takie traktowanie mojego ciała, abym mogła utrzymać to narzędzie w jak najlepszym stanie przez długi czas i cieszyć się życiem bez bólu i problemów zdrowotnych. Bo problemy zdrowotne zazwyczaj zasadniczo wpływają na jakość i radość z każdego dnia.

Dlatego polecam każdemu, kto chce schudnąć, już schudł lub chce utrzymać swoją utratę wagi, aby nie tylko utrzymywać te działania, które robiły mu dobrze, ale także znaleźć wewnętrzne “dlaczego”. Jeśli nie możesz trzymać się środków, które pomogły ci schudnąć w dłuższej perspektywie, to śmiem twierdzić, że nie odkryłeś jeszcze prawdziwego “dlaczego”. Chociaż powody wymienione powyżej są dobrymi narzędziami, mogą nie być czynnikiem, który pomoże Ci wytrwać.

A jak znaleźć prawdziwe “dlaczego”?

Proponuję, zatrzymaj się na chwilę, daj sobie czasu i chwili wytchnienia i zadaj sobie pytanie: “Dlaczego właściwie miał/a/bym chcieć schudnąć/zdrowo się odżywiać/ćwiczyć?”.

Wsłuchaj się w siebie, nie rób niczego na siłę, po prostu kontynuuj ten zdrowy tryb życia, to na pewno.

Z czasem przyjdzie do Ciebie jakaś inspirująca myśl, na przykład “Chciałabym żyć bez codziennego bólu” albo “Chciałabym w wieku 80 lat nadal chodzić na wycieczki, wędrować po górach i cieszyć się życiem”. Możesz też pomyśleć: “Ale ja wcale nie chcę schudnąć. Moje odchudzanie zawsze wynikało z okoliczności – jako imperatyw ze strony partnera/ubrań/egzaminów/nawyków towarzyskich, ale tak po cichu to naprawdę wcale nie chcę schudnąć, bo nie jest to dla mnie ważne.”

  • Zasadniczo chodzi o to, aby nie próbować tak bardzo nadrobić tego w głowie, ale zawsze powinien istnieć przynajmniej jeden powód, który wynika z prawdziwego wewnętrznego pragnienia.

Kiedy znajdziesz to wewnętrzne “dlaczego”, wtedy odmówienie tłustego ciastka czy McDonalda nie będzie takim problemem, bo przypomnisz sobie swoje “dlaczego”, które będzie na tyle przekonujące, że prawdopodobnie odmówisz ze spokojem. Albo będziesz je miał tylko wtedy, kiedy naprawdę będziesz chciał sobie pobłażać, ale nie w momencie, kiedy zachcianki czy emocje szaleją.

Na zakończenie

Jeśli chcesz schudnąć/przytyć/odżywiać się zdrowiej/uprawiać sport/odżywiać się lepiej dla zdrowia, szukaj prawdziwych motywów wewnętrznych, a nie tylko tych racjonalnych.

Racjonalne mogą działać tylko dla pewnej części populacji (ludzi skupionych na wydajności i wynikach) lub przez pewien okres czasu. Spójrzcie też na powody, które są powszechnie podawane, typu: “Powinienem schudnąć, bo wysoki cholesterol jest niebezpieczny”. Ale to nie jest wystarczająco dobre, to nie jest to właściwe “dlaczego”. To jest po prostu powód dla powodu. Znam niezliczoną ilość osób i klientów, którzy wiedzą, że mają wysoki cholesterol/cukry/ciśnienie, ale trzymają się zaleconej diety tylko przez chwilę, bo to nie jest ich prawdziwy motyw. To tylko powszechnie podawany powód, by lepiej się odżywiać, ale nie jest to powód wewnętrzny. Racjonalne motywy bardzo prawdopodobnie kogoś zirytują, podczas gdy prawdziwe motywy opierają się na pragnieniu i uczuciu przyjemności, a nie irytacji.

W archiwum przeczytasz także:

Apka Dine4Fit: Nie jest konieczne liczenie każdego grama

3.3.2023 dine4fit.pl Ciekawe, Jak się odchudzać?, Różne

Komentarze

Komentarze nie odzwierciedlają opinii redakcji ani administratora bloga.

Dodaj komentarz

Powiązane artykuły
Najlepsze ćwiczenia na “oponkę” Najlepsze ćwiczenia na “oponkę”

Wraz z wiekiem często obserwujemy wzrost tkanki tłuszczowej na brzuchu wzdłuż talii. Dzieje się tak zazwyczaj dlatego, że wraz z wiekiem zmniejsza się masa mięśniowa, a przyrost kanki tłuszczowej się nasila.

Dziś zebraliśmy najlepsze ćwiczenia, które pomogą nam ten proces odwrócić. Większość ćwiczeń można wykonywać w domu, niezależnie od wieku, choć wszystko z umiarem.

Cały artykuł 15.4.2024 0

Jak delektować się jedzeniem nawet podczas odchudzania Jak delektować się jedzeniem nawet podczas odchudzania

Dziś emocje odgrywają główną rolę w podejmowaniu wobec ogromnej oferty produktów decyzji o tym, ile, co, dlaczego i jak jeść. Jak przekonać ludzi, że ważne jest nie tylko to, co jedzą, ale także dlaczego jedzą i jak jedzą?

Ważne jest, aby nauczyć się nie postrzegać jedzenia jako narzędzia do rozwiązywania problemów, które w ogóle nie są z nim związane.

W ekstremalnych przypadkach pomocna może być psychoterapia poznawczo-behawioralna, która uczy, jak pracować z myśleniem, emocjami i zachowaniem. To długa droga, ale możesz spróbować uświadomić sobie i zmienić kilka kluczowych rzeczy już teraz.

Cały artykuł 11.4.2024 0

Co zrobić, gdy waga nie chce się już ruszyć? Co zrobić, gdy waga nie chce się już ruszyć?

Do napisania tego artykułu skłonili mnie moi pacjenci, którzy borykają się z podobnym problemem.

Ich waga nie zmienia się znacząco (ani w dół w utracie wagi, ani nawet w przybieraniu na wadze).

Chodzi mi o to, że ktoś utrzymuje określoną wagę na stałym poziomie i co najwyżej występują zauważalne wahania o około plus minus 2 do 3 kilogramów. Jest to więc długotrwała oscylacja wokół określonej masy ciała. Co jednak zrobić, gdy chce się w końcu zerwać z tą wagą?

Cały artykuł 8.4.2024 0