13.2.2023 dine4fit.pl

Jak wybierać jedzenie w restauracji, chcąc schudnąć i jeść zdrowo?

Najprawdopodobniej zetknąłeś się już z tym pytaniem. Jeśli chodzisz do restauracji raz na jakiś czas, nie ma co przesadnie kombinować.

Jeśli jednak z różnych powodów jesteś w restauracjach częściej, dobrze jest wiedzieć, jak sobie z tym poradzić.

Czym się kierować przy wyborze?

Wybieraj jako pierwsza/y

Czy masz tendencję do ulegania wpływom wyborów otoczenia? Wybierz najpierw swoje jedzenie. Przy wyborze staraj się myśleć o tym, co chcesz zrobić. Jeśli to tylko redukcja lub ogólna racjonalizacja diety, wybieraj potrawy, które nie są niepotrzebnie smażone lub smażone w głębokim tłuszczu.

  • A jeśli dodatkowo masz możliwość wyboru typu restauracji, to już jest bardzo pomocne.

Jeśli chcesz wykonać trochę pracy śledczej, możesz zrobić własne badania na temat restauracji w Twojej okolicy i sprawdzić ich menu. Jest to szczególnie dobre rozwiązanie dla osób, które mają pewne ograniczenia dietetyczne. W przeciwnym razie, nawet w okresie redukcji, nadal powinniście być w stanie pójść spontanicznie do restauracji bez konieczności wcześniejszego długiego poszukiwania i wybierania.

Ten post jest dedykowany głównie osobom, które regularnie jadają w restauracjach, więc pamiętajcie, że wyjście do restauracji nie jest dla Was niczym nadzwyczajnym i nie musicie wybierać “świątecznego” posiłku, nie musicie wybierać startera, przystawki, zupy, dania głównego i deseru. Pewnie w domu też nie urządzilibyście takiej uczty, jak myślicie?

Zacznij od dodatków

Twój wzrok powinien paść zwłaszcza na dodatki, które nie są smażone lub pokryte dużą ilością tłuszczu. Należą do nich makaron, ryż, gotowane ziemniaki, chleb czy nasiona roślin strączkowych.

Nie zapominaj o źródle białka

Idealnym źródłem są pokarmy, które nie są zbyt tłuste. Oczywiście tłuszcz jest już używany do przygotowywania potraw i restauracje często go nie skąpią. Aby więc zapewnić optymalne spożycie tłuszczu i białka, najlepiej wybierać chude mięsa (polędwica, pierś z indyka/kurczaka itp.), ryby, mozzarella, tofu, seitan itp.

  • Jeśli to możliwe, staraj się nie wybierać zbyt często kremowych sosów, ponieważ pozwoli to zaoszczędzić na spożyciu tłuszczu.

Na talerzu zawsze warzywa

Nie jest konieczne, aby warzywa były zawsze świeże, liczy się nawet cebula w podstawie dania. Jeśli jednak masz danie, w którym nie ma warzyw, zamów sałatkę warzywną osobno (bez dressingu olejowo-majonezowego).

Nie musisz jeść wszystkiego, możesz poprosić o zapakowanie

Może się okazać, że porcja jest zbyt duża i nie będziesz w stanie zjeść jej całej z dodatkiem warzyw. W takim przypadku można zapakować resztę dania głównego oraz warzywa i zachować na kolację (jeśli resztek jest mało, można dodać np. kromkę chleba z serem lub szynką).

Być może z powodu starań o redukcję sięgasz po opcje obiadowe, takie jak sałatka warzywna czy zupa. To bardzo lekki obiad, ale aż za bardzo. To Ci nie wystarczy. Właśnie w ten sposób budujemy ochotę na coś słodkiego. Poczujesz potrzebę napełnienia się czymś innym, prawdopodobnie słodkim. Dlatego zawsze pamiętaj, że na Twoim talerzu powinien znaleźć się dodatek (czyli węglowodany – nie przejmuj się nimi, węglowodany nie powodują tycia), źródło białka i warzywa.

  • Węglowodany powinny stanowić mniej więcej ¼ do ⅓ Twojej porcji, podobnie jak białko, a warzywa ⅓ do ½.

Spróbuj od czasu do czasu przygotować posiłek w domu

To całkowicie zrozumiałe, że chcesz iść na lunch w pracy, na przykład ze względów towarzyskich. To dobrze. Spróbuj jednak zrobić dwa z pięciu swoich obiadów (w dni powszednie) w domu i zabrać pudełko do pracy. Nie stracisz czasu z kolegami, a także odczuje to Twój portfel.

Nie stresuj się tym zanadto. To łatwiejsze niż myślisz. Powodzenia!

Autorka: Andrea Mokrejšová, dietetyczka
foto: archiwum autorki

 

 

W archiwum przeczytasz także:

Chudnij powoli i nie wierz w cudowne drogi na skróty

13.2.2023 dine4fit.pl Ciekawe, Jak się odchudzać?, Różne

Komentarze

Komentarze nie odzwierciedlają opinii redakcji ani administratora bloga.

Dodaj komentarz

Powiązane artykuły
Najlepsze ćwiczenia na “oponkę” Najlepsze ćwiczenia na “oponkę”

Wraz z wiekiem często obserwujemy wzrost tkanki tłuszczowej na brzuchu wzdłuż talii. Dzieje się tak zazwyczaj dlatego, że wraz z wiekiem zmniejsza się masa mięśniowa, a przyrost kanki tłuszczowej się nasila.

Dziś zebraliśmy najlepsze ćwiczenia, które pomogą nam ten proces odwrócić. Większość ćwiczeń można wykonywać w domu, niezależnie od wieku, choć wszystko z umiarem.

Cały artykuł 15.4.2024 0

Jak delektować się jedzeniem nawet podczas odchudzania Jak delektować się jedzeniem nawet podczas odchudzania

Dziś emocje odgrywają główną rolę w podejmowaniu wobec ogromnej oferty produktów decyzji o tym, ile, co, dlaczego i jak jeść. Jak przekonać ludzi, że ważne jest nie tylko to, co jedzą, ale także dlaczego jedzą i jak jedzą?

Ważne jest, aby nauczyć się nie postrzegać jedzenia jako narzędzia do rozwiązywania problemów, które w ogóle nie są z nim związane.

W ekstremalnych przypadkach pomocna może być psychoterapia poznawczo-behawioralna, która uczy, jak pracować z myśleniem, emocjami i zachowaniem. To długa droga, ale możesz spróbować uświadomić sobie i zmienić kilka kluczowych rzeczy już teraz.

Cały artykuł 11.4.2024 0

Co zrobić, gdy waga nie chce się już ruszyć? Co zrobić, gdy waga nie chce się już ruszyć?

Do napisania tego artykułu skłonili mnie moi pacjenci, którzy borykają się z podobnym problemem.

Ich waga nie zmienia się znacząco (ani w dół w utracie wagi, ani nawet w przybieraniu na wadze).

Chodzi mi o to, że ktoś utrzymuje określoną wagę na stałym poziomie i co najwyżej występują zauważalne wahania o około plus minus 2 do 3 kilogramów. Jest to więc długotrwała oscylacja wokół określonej masy ciała. Co jednak zrobić, gdy chce się w końcu zerwać z tą wagą?

Cały artykuł 8.4.2024 0